Publicerad av Lars-Rune Svensson den 25 Nov 2021
Frida Nilsson, som sedan i september är vd för Örkelljunga Näringsliv, berättar om hennes arbete med att utveckla näringslivet i Örkelljunga.
 
Presidenten hälsade de närvarande välkomna till dagens morgonmöte och speciellt välkommen till dagens föredragshållare Frida Nilsson från Örkelljunga Näringsliv. 
 
Frida Nilsson, som sedan i september är vd för Örkelljunga Näringsliv, presenterade sig där speciellt noterades att hon är född i Lönsjöholm och sedan i 20-års åldern har hon varit aktiv inom näringslivet inom flera olika områden. Hon har bl a själv drivit ett företag med 8 anställda men sålde företaget när pandemin grasserade som värst. Hon insåg att hon ville göra något annat och plötsligt dök chansen upp att bli vd för Örkelljunga Näringsliv.
 
Tjänsten är finansierad, dels av näringslivet, dels av Örkelljunga kommun som köper tjänsterna av Örkelljunga Näringsliv. Hon är riktigt taggad för uppgiften att föra Örkelljunga framåt. Hon LYSSNAR på alla, är superintresserad av rollen och tillgänglig dygnet runt.
 
Samarbetet med kommunen uttrycks på följande sätt:
  • Organisera näringslivsfrågorna i Örkelljunga
  • Gemensamma mål och styrning av verksamheten
  • Förbättra näringslivsklimatet
  • Ta fram strategier och genomföra aktiviteter
 
När det gäller aktiviteter så har Örkelljunga Näringsliv blivit ansvarig för Örkelljungadagarna och liksom tidigare näringslivsmässan, Örkelljunga Träffas.
 
Ett mål är att ha en välkomnande företagsmiljö och ha ett företagsklimat i toppklass!
En förstudie skall göras för att uppnå detta mål. Anledningen till att detta är prioriterat är den rapport som kom tidigare i år där Örkelljunga fick dåliga siffror.
Frida berättade att 77 av 368 aktiebolag svarat och resultatet påverkas mycket av vilka företag som svarar och är övertygad om att de kan vända siffrorna till nästa mätning.
 
Frida ser sig också som företagslots och skickar kunden till rätt handläggare på kommunen, bl a när det gäller frågor om etablering mm.
För att sätta Örkelljunga på kartan är kommunikation väldigt viktigt. Löpande rapportering om hur det går med arbetet görs till kommunens ledning både på tjänstemanna- men också på politikernivå.
 
Frida engagerade ledamöterna med frågorna: HUR lockar vi nya företag till Örkelljunga? Och HUR stimulerar vi tillväxt i befintliga företag?
Bland några av svaren noterades: Skåneporten måste ”bli färdig”, satsa på ”rätt saker”, hitta kluster som många kan samarbeta kring och aktivera besöksnäringarna.
 
Gösta tackade Frida för ett intressant föredrag och önskade henne lycka till med i sitt arbete!
 
 
Veckobrevsskrivare
Lars-Rune Svensson