Föredragshållare: Rebecka Lordhem
 
Hur kan vi använda digitala medier för ett företag/varumärke?
 
Företag kan genom att använda Facebook, Instagram och Goolerankningar, för att
få kunder att bilda sig en uppfattning om företagets verksamhet.
Exempel gavs på hur det ser ut när stora och små företag jobbar med digitala kanaler på
ett framgångs rikt sätt.
Det visades hur man på enkla sätt kan börja med digitala medier, men även hur den som är erfaren användare kan se över sina internet kanaler.                                                                           
Vad står det på din hemsida?
Är det vad den sökande letar efter. Finner sökaren just det de letar efter.
Behöver sökaren läsa igen hela hemsidan, innan det som sökes hittas?
Undersökningar visar att genomsnitts sökaren användes högst 5 minuter
för att leta.
 
Det är inte bara uppgifter om när företaget är öppet, produkter, priser,
vilket utbud, utan också vilka känslor och värderingar som har betydelse för
effektiv information om företaget/varumärket.
 
 För att synas på internet finns det olika hjälpåtgärder att ta till:
 
Sökoptimering (förkortat SEO) är ett samlingsnamn för de olika metoder och teknik
som används för att få en webbsida att synas så högt upp som möjligt bland resultaten
vid sökning i sökmotorer.
Sökmotorer strävar efter att belöna sådana saker som är till nytta för surfaren, såsom god
kvalitet, fyllighet, unikt och omfattande material samt användarvänlighet.
Sökmotorn Google anses i dagsläget vara den viktigaste sökmotorn för optimering.
 
För digital marknadsföring (SEM) finns det även hjälp att få från Google.
 
Anpassad annonsering är ett annat hjälpmedel på internet. Syftet med sådan annonseringen
är att visa användarna mer relevant annonsinnehåll utifrån uppgifter om användaren, vilket kan ge en bättre upplevelse för både användare och annonsör.
 
Att ha ett Facebook konto kan också vara bra. Man kan få direkt kontakt med kunder och
skapa intresse för vad man säljer och för företaget och föra vidare ett positivt
intresse till sin följare.
 
Istagram kan också användas. Foto av produkter, firmans interiör, firmans omgivning
kan skapa positiva intryck och intresse.
 
Att anlita influencer kan också vare ett sätt att få positiva attityder för företaget.
 
Veckobrevsskrivare
Leif Alsonius