Publicerad av Marianne Edsfeldt
André Johansson berättar för oss om Connect Sverige, en näringslivsorganisation som han är vd för.

CONNECT Sverige är en ideell organisation som matchar entreprenörer med kapital, kompetens och nätverk från näringslivet.
”Connect förkortar entreprenörens väg till framgång”.
Connect startades i San Diego 1995 och kom till Sverige 1999. Här finns nu Connect i fem olika regioner.
André Johansson är VD för Connect Syd med säte i Malmö, där man har ytterligare 4 medarbetare med olika bakgrund. I styrelsen sitter 9 personer från det skånska näringslivet. I hela Sverige har man 15 000 medlemmar och 550 aktiva investerare.
Connect Syd har 900 medlemmar och varav 120 investerare, så kallade affärsänglar, som lägger ner många timmars ideellt arbete.
Medlemmarna kan vara startup-företag eller redan etablerade företag, som står inför ett strategiskt vägval och som söker en partner med kapital och kompetens. Man arbetar just nu med 60 startup-företag.
André ger oss en parallell till TV-programmet Draknästet. Skillnaden på Connect Sverige och Draknästet är att i TV-programmet har man mycket god kunskap om de entreprenörer man träffar. Connect gör arbetet från grunden med en grundlig analys och genomlysning av företagen, innan man kopplar ihop dem med investerare.
Vad krävs för att Connect ska engagera sig i ett startup-företag:
  • Affärsmodellen ska gå att skala upp.
  • Idéen är innovativ.
  • Behov av kapital
  • Potential att göra något av investeringen
  • Kunna nå en omsättning på 10 – 20 miljoner.
Man arbetar enligt principen ”Preseed och Seed” dvs man ska göda och vattna företaget och dess idé för att de sedan ska kunna växa av egen kraft.
Vill vi veta mer om Connect Sverige hänvisar André till hemsidan www.connectsverige.se.
Vi tackar André med en applåd.
Vid pennan
Marianne

Nästa möte är ett frukostmöte den 24/2 kl 07.30. Då kommer Örkelljungas kulturchef Caroline Arvill och talar om kulturens betydelse i vår tid.