Vår klubbmedlem Stefan Andersson berättar om att utveckla företaget Dogman i en ny tid.

Företaget Dogman, som startade i Lund-Staffanstorp 1965, förvärvades 2007 av familjeföretaget BrA Invest. Dogman har numera sitt huvudkontor Åstorp. Från början var det helt och hållet ett grossistföretag men har efter hand etablerat ett antal butiker med försäljning direkt till konsument. Dogman omsätter omkring 670 miljoner koronor och står nu för 20 % av BrA Invests totala omsättning.

Idag finns en trend att husdjuren blir som familjemedlemmar, vilket betyder att det finns mycket pengar i branschen. Dogman tänker sig som sin huvudkund "En kvinna mitt i livet som har djur."

För 5 år sedan började man tänka om. Från att tidigare bara varit ett grossistföretag som sålde till företag, säljer man nu även direkt till kund genom butiker och som e-handel.

Dogman är stora framför allt i Sverige och Norge. I Sverige har man 19 butiker och i Norge 14, men expanderar fortfarande och köper gärna redan etablerade butiker.

Numera säljer man inte bara produkter inom hund, katt och andra smådjur. Även service och upplevelser erbjudes. Det kan vara en agilitybana i butiken eller en pool för träning. Även trimning, spa och annan service ingår i företagets utbud. Likaså kan man förmedla passning av hundar i form av "hunddagis".

Pandemin betydde ett uppsving för branschen. Många skaffade hund eller katt som sällskap. Många isolerade sig från närstående, men många arbetade också hemifrån och kunde då ha sällskap och glädje av ett husdjur.

Branschen som tillhandahåller allt omkring husdjur är snabbt växande. Dogman vill vara med i den utvecklingen, som ett serviceföretag nära sina slutkunder.

Gösta Imberg

Nästa klubbmöte 4/4 kl 12.15: Ulf Thysell, NSVA, berättar om vattnet i Örkelljunga kommun