Publicerad av Lars-Rune Svensson den 21 Mar 2022
Ekonomichef Anna Lindström berättar om den ekonomiska situationen i Örkelljunga kommun.
Presidenten hälsade de närvarande välkomna till dagens möte och speciellt välkommen till föredragshållaren Anna Lindström, Örkelljunga kommun.
.
Gösta påminde också om möjligheten att skänka pengar till Ukraina genom klubben. Tidigare har information skickats ut om hur man går till väga. Under mars månad dubblas insättningen via Akelius stiftelse.
Presidenten meddelade också att nya medlemmar är på ingång i klubben och information kommer att skickas ut om detta inom kort.

Anna Lindström, som arbetar som ekonomichef i Örkelljunga kommun sedan 1 år tillbaka, är född och uppvuxen i Södertälje. Hon flyttade till Jonstorp med sin dotter då Södertälje, för några år sedan, inte var den bästa platsen att bo på.
Hon fick jobb i Örkelljunga och har varit anställd där i 8 år. Tidigare var hon bl a anställd inom Coop med utveckling av deras kortkrediter.

Örkelljunga kommuns ekonomi är mycket bra. Här kommer lite information från bokslutet 2020 då de flesta kommuner redovisade ett bra resultat:
  • Skattesatsen är 19,06 och den tredje lägsta i Skåne och den 16:e lägsta i landet
  • Kassalikviditeten är 280 %, eller 111 Mkr, och är bäst i Skåne
  • Nettokostnadsavvikelsen är – 5,3 % vilket innebär att vi är bättre än de flesta kommuner
  • Soliditeten uppgick 2020 till 52,7 %
  • Varje invånare kostar 52 700 kr
  • 246 % av alla investeringar är självfinansierade
  • Befolkningen ökar i kommunen och åldersstrukturen i åldersgruppen 0 – 24 år ökar vilket är positivt
  • Nettoinvesteringarna i kommunen har varit lägre än budget de senaste åren
  • Framöver finns mycket investeringar planerade, bl a ny skola, ombyggnad av Södergården och ny simhall
  • Framtiden för Örkelljunga är ljus men antalet äldre ökar, tunga investeringar kommer framöver och antal elever i skolan ökar vilket innebär utmaningar för kommunen.

Flera ledamöter undrade varför man inte färdigställer Skåneporten när kommunens ekonomi är så stark. Anna kommenterade att de är politikerna som fattar beslut om kommande investeringar.

Presidenten tackade Anna för ett intressant föredrag.

Nästa möte: 31 mars morgonmöte – Att utveckla Dogman i en ny tid

Veckobrevs skrivare: Lars-Rune Svensson