Publicerad av Gösta Imberg den 24 Oct 2022
DG Peter Glimvall håller ett föredrag.

Före lunchmötet träffade DG och AG styrelsen för samtal. Från det mötet ville DG särskilt gratulera klubben till att under året ha kunnat välkomna fyra nya medlemmar, kvinnor och i yrkesaktiv ålder.
Peter Glimvall inledde med att berätta om sig själv. Han kommer från Karlskrona, där han bott sedan barndomen. Han har varit yrkesmilitär i marinen fram till pensioneringen 2019. Han har varit rotarian i drygt 10 år.
Världspresident är Jennifer Jones, den första kvinnliga världspresidenten i Rotary, och Peter är djupt imponerad av hennes engagemang i sitt uppdrag. Hon har som motto för sitt år: ”Imagine Rotary” och i linje med det en vision: ”Föreställ dig möjligheterna till förändring som rotarianer kan åstadkomma”. Och hon utvecklar det med exempel: Föreställ dig en värld utan polio, en värld där alla har tillgång till rent vatten, en värld där varje barn lär sig läsa, en värld med kärlek, hopp och fred.
DG berättade också om distriktkonferensen som ägde rum i helgen på Ronneby brunn. Det var god uppslutning från klubbarna, intressanta föredrag och många givande möten och samtal. Ukraina och kriget där uppmärksammades särskilt. De stora insamlingarna under konferensen gick till ”End Polio Now” och till Ukraina.
Med hjälp av sin powerpoint-presentation gick Peter Glimvall också igenom hur han som DG arbetar. Till sin hjälp har han en stab och ledningsgrupp, liksom en styrgrupp i vilken ingår två tidigare guvernörer och de två kommande. Han påminde om några viktiga verksamhetsområden för Rotary, där det i distriktet finns personer som arbetar med dessa frågor, t ex ungdomsutbyte, Rotary Peace Centre, Rotary Doctors och Rotary Foundation.
Vidare har DG till sin hjälp en framtidsgrupp, som just nu arbetar mycket med den nya distriktsindelningen. Rotary Sverige är för tillfället indelat i 10 distrikt, dessa ska fr o m 1/7-24 bli 6 distrikt. För vårt distrikt 2400 gäller att vi kommer att tillhöra distriktet 2395, som kommer att bestå av Skåne, Blekinge och södra Halland t o m Halmstad.
Nästa DG, som alltså blir den sista i 2400, blir Magnus Uvenfeldt, Halmstad. Nästa års distriktskonferens kommer att äga rum i Halmstad. Den första DG i det nya distriktet 2395 blir Ulla Ståhl, Karlskrona Aurora RK.
Nästa möte blir måndag 31/10. Då kommer Magnus Jönsson att ha en genomgång av Clubrunner i mobiltelefon eller ipad. Till det mötet bör var och en ha med sig en egen mobiltelefon eller läsplatta.
Ansvarig för veckobrevet: Gösta Imberg