Frukostmöte på Strandhem
den 27 augusti

President Birgitta Wallstedt inledde med att hälsa välkomna samt att berätta att Polio officiellt nu är utrotad i Afrika.
Rotary har varit delaktiga i det arbetet under lång tid.
Birgitta läste upp ett mail från Arne Roos som meddelar utträde ur klubben.

Hans Ingelstam inledde med en sång om sin tvillingsyster. Han sjöng som barn med sin syster. Han musicerade också med sin bror.
Hans har varit med i barnens brevlåda som 9-åring där "Farbror Sven” var programledare.
När Hans var 11 år köpte han och hans pappa en trumpet på en pantbank till Hans. Senare gick han över till att spela trombon.
Han var tidigt med i olika band och spelade redan som 12 åring på dansställen vilket hans föräldrar vänligt satte stopp för
De flesta musiker i Brommaområdet hade anknytning till frikyrkan. Nästan alla jazzmusiker var ”borgarbarn”. Bromma var kyrkligt sätt ett liberalt sammanhang vilket innebar att Hans och hans vänner fick spela i kyrkan också. Det var inte självklart på andra ställen i Sverige på den tiden.
Hans band satsade på ”gammaljazz”.
1959 var Hans debutår som riktig musiker. Han vann ett solistpris i New Orleans jazz vilket öppnade många dörrar. De spelade mycket i Stockholm/Bromma. 1964 spelade han i bandet Jazz Doctors. 1966 gjorde han sin första resa till Oslo med det bandet.
Har haft musiken vid sidan om och har professionellt jobbat med reklam.
Sedan 69 har Hans bott i Malmö. Han blev tidigt med i ett bra band som övade varje onsdag i Hbg.
På 80-talet kom han med i festbandet i Jazz´n Jacks och det blev många framgångar med det bandet. Bandet blev inbjudna till flera musikscener internationellt. De reste bl a till Tyskland, Holland, England och sedan också till USA.
Höjdpunkten för Jazz´n Jacks och Hans Ingelstam var nog när de under 12 år medverkade på världens största Jazzfestival i Sacramento i Kalifornien i USA.
Han är nöjd med att han blev deltidsmusiker och egen företagare vilket inneburit flexibilitet både för arbete och musiken.
Hans son är duktig trumpetare och är aktiv i Paris.
Hösten 2019 firade Hans Ingelstam 60 år som musiker och arrangerade då 12 konserter i eget namn.
Hans avslutar med att spela ett stycke på Trombone

Ola Johansson