Publicerad av Gösta Imberg den 03 Oct 2022
Daniel Daemi, som driver Hjelmsjö camping, berättar om campingplatsen och dess utvecklingsmöjligheter.
 
Daniel Daemi, 26 år, driver Hjelmsjö camping sedan juni i år. Han har 8 år i branschen och driver också Osby camping. Han arrenderar campingen av Örkelljunga kommun, som han säger sig ha ett gott förhållande till och som har förståelse för de förändringar som behöver göras. Han ser att campingen har en stor potential som naturcamping, men då behövs mer mark och utökning av elnätet.
De huvudsakliga språken på campingen är engelska och tyska, men Hjelmsjö camping känner också av det ökade intresset bland svenskar – inte minst som ett resultat av pandemin – att campa i Sverige. Det är dock svårt att få husbilägarna till campingen, men kanske om det skulle kunna bli en ställplats på en del av den stora parkeringen. Till campingen hör också de båda banorna för bangolf och kiosken och man strävar efter att nå Örkelljungaborna, som med familjerna är välkomna att spela minigolf.
Campingen är öppen månaderna april-september. Priset för att övernatta i sin husvagn är för tillfället per dygn 330 kr under lågsäsong och 370 kr under högsäsong. För närvarande har man 70 platser, men av dessa är bara 40 elplatser. Det finns också 5 stugor.
När det gäller marknadsföring är den fysiska skyltningen viktig, från motorvägsavfarten fram till campingen. Vidare är det viktigt att synas vid sökning på Google och via sociala medier. Det allra viktigaste är nöjda gäster, eftersom campare berättar för varandra.
Daniel avtackas med en varm applåd.
 
Nästa möte blir måndag 10/10. Då kommer Magnus Sköld och Olle Nilsson att prata om fastighetsmarknaden, särskilt med tanke på höjda räntor och ökande inflation.