Publicerad av Ingrid Sandström den 09 Jan 2023
Frida Nilsson och Peter Klässmanberättar om den digitala porten Visit Örkelljunga

Visit Örkelljunga är en digital portal som inte bara är en hemsida utan den ska även bygga ett starkt varumärke när det gäller Örkelljunga. Där ska finnas något för alla. Nyinflyttade, befintliga invånare och för turister. Företag, föreningar, olika evenemang och reportage i kommunen kommer finnas på hemsidan. Alla ska enas och kunna använda sig av logotypen. Målet är att få fler att upptäcka allt Örkelljunga har att erbjuda.
Marcus Karlsson som bl.a är fotograf är ansvarig för hemsidan. Det är en stor fördel för då blir tex. inte upphovsrätter till bilderna något problem. Marcus åker ut och gör reportage hos företag och affärer, skriver om evenemang och inte minst om vår fina natur. Hemsidan är i dagsläget bara på svenska men det kommer en engelsk version framöver. Hemsidan är mobilvänlig och finns även på Facebook och Instagram. Grunden är lagd och är under uppbyggnad i ca 1,5 år till. Allteftersom ska sidan fyllas på med det som aktuellt för Örkelljunga. De uppmanar till man gärna får skicka in information och feedback. Allt för att sidan ska vara ”levande”.
Peter Klässman är bl.a  ljudläggare och ett kommande projekt är att samla in naturljud till sidan för att man ska få en större upplevelse. I Örkelljunga är naturen i fokus. Här finns vandringsleder, cykelleder, grillplatser på olika ställen, badplatser, lekplatser etc.  Det ska visas på hemsidan och förhoppningsvis göra besökaren intresserad utav att komma ut i naturen.
Sidan är uppdelade i 6 olika kategorier: Matupplevelser, Se & göra, Service & handel, Natur & friluftsliv, Boende samt Evenemang. Inom de olika kategorierna finns sen reportagen.
Gå gärna in på hemsidan visitorkelljunga.com och se så mycket Örkelljunga har att erbjuda.
Nästa rotary-möte den 16/1 kommer Thomas Häggström och informerar om byggnationen på Hjelmsjöområdet.

//Ingrid Sandström