Publicerad av Lars-Rune Svensson den 04 Mar 2021
Digitalt kvällsmöte via nätet.
Carina inledde mötet med frågan ”Varför skall vi ha kollektivtrafik?”
  • För att binda samman Skåne och närliggande län
  • En fullsatt buss tar bort en bilkö på 328 meter
  • Ett pendeltåg tar bort 3 km bilkö
 
Skånetrafikens uppdrag 
  • En halv miljon resor om dagen ett normalår
  • Omsättning 6,5 miljarder kr som sker med 111 Öresundståg, 99 Pågatåg, 1 000 bussar och 340 serviceresefordon
  • Kundnöjdheten är väldigt låg - 57 % - Mål 80 %
 
Pandemin
  • Resor med kollektivtrafiken minskade från 170 miljoner resor 2019 till 105 (2020)
  • Många åtgärder har vidtagits för att minska smittspridningen bl a nya rengöringsrutiner, informationskampanjer, gratis munskydd på bussar/tåg mm
 
Prioriterade områden
  • Utveckla Skånetrafikens app – 87 % av alla biljetter säljs via appen
  • Nya möjligheterna att köpa biljett bl a genom resekort, bankkort, seniorkort, biljettautomater och via 55 ombud samt utveckla nya flexibla biljettyper
 
Trygghet
  • Ett antal åtgärder vidtas för att öka tryggheten för resenärerna
  • Kroppskameror, flexibla nattstopp, kameror på bussar och tåg och en nytrygghetslinje där resenärer kan komma i kontakt med Skånetrafiken. Syftet med linjen är att lösa hotfulla situationer vid bråk, vandalisering, rån mm
 
 
Kollektivtrafik på landsbygden
  • De flesta linjerna på landsbygden ligger på en täckningsgrad som understiger50 %, vilket inte är acceptabelt
  • I nordöstra Skåne testar Skånetrafiken en modell som innebär att resenärerna kan beställa en ”taxi” för transport till närmaste buss- eller tåghållplats. Detta kan innebära att olönsamma linjer kan läggas ner.
  • Dialog med kommunerna och andra organisationer för att öka tillgängligheten, tryggheten och förbättra miljön vilket även skall öka kundnöjdheten.
 
Efter föredragningen fick vi möjlighet att ställa frågor till Carina.
 
Veckobrevsskrivare
Lars-Rune Svensson