Lunchmöte på Strandhem den 19 oktober 2020

Föredragshållare:
Anita Eriksson Lifvs-butikerna

Anita Eriksson är butikschef för ”Lifvs-butikerna” i Eket och Åsljunga. Butiken i Eket är placerad mellan Rya kyrka och Kungsleden medan butiken i Åsljunga är placerad nära gamla järnvägsstationen. Dessa båda butiker i Örkelljunga kommun är 2 av ett 20-tal butiker i landet, som drivs av företaget ”Lifvs Scandinavia AB”. Företaget grundades 2019 av Bea Garcia och Daniel Lundh.
Företaget har som målsättning att driva en fullsorterad matvarubutik och vara öppen i stort alla dygnets timmar. För tillfället är sortimentet på 500-600 varor inom kolonial, fryst, färskt, mejeri, snacks, hälsa/hygien och städ. Man för inga varor där det krävs legitimation.
När det gäller etablering, så gör man det gärna i kluster av 4-6 butiker på mindre orter. Det behöver vara över 500 invånare nära trafikstråk, där människor passerar och kan stanna till. När det gäller konkurrens så vill man ha priser jämförbara med priserna i servicebutiker. Man vill föra etablerade märken och har samarbeten med partners som Arla, Findus, Scan, Lantmännen m fl.  Målsättningen är inte att konkurrera med etablerade butiker utan i stället finnas på platser, där det inte längre finns någon närbutik. Till bakgrunden hör att de senaste 20 åren har 1/3 av närbutikerna försvunnit.
Butikerna är helt digitala. För att kunna handla krävs en app och registrering hos Lifvs. Vid registreringen identifierar man sig med Bank-ID och registrerar bankkort. Genom appen öppnar man själv butiksdörren, scannar varorna med mobilkameran och kan avsluta köpet och lämna affären.
Företaget har sex ledstjärnor: Lokal närvaro, tillgänglighet, teknik, bra priser, trygghet och återbäring. När det gäller återbäring söker man ge den genom att stödja t ex föreningslivet i bygden.

Veckobrevsskrivare

Gösta Imberg