Publicerad av Sven- Erik Svensson den 09 May 2022
På grund av sjukdom utgår dagens föredrag om Sven Hjalmarssons fotosamling. Intagning göres av tre nya medlemmar.
Dagens president Birgitta Wallstedt hälsar tre nya medlemmar välkomna som klubben, nämligen Maria Andersson, Maria Elfblad och Frida Nilsson och under sedvanliga högtidliga former tilldelas de nya medlemmarna Rotarys medlemsmärke. Birgitta erinrar bl a om att medlemskap i Rotary betyder att det man uttrycker i ord och handling skall prövas enligt följande:
– Är det sant?
– Är det rättvist mot alla som berörs?
– Skapar det samförstånd och bättre kamratskap?
– Är det till fördel för alla berörda?
Frågorna skall besvaras med Ja.
Vi gläds alla åt att antalet medlemmar i klubben utökas och även åt att genomsnittsålder bland klubbmedlemmarna härigenom sjunker.

Magnus Jönsson berättar om vad Rotary står för och den verksamhet som bedrivs inom Rotary och konstaterar bl a att Rotary utgör såväl ett globalt yrkesnätverk som ett socialt nätverk. Efter en nedåtgående medlemskader har utvecklingens svängt och numera ökar antalet rotarymedlemmar. Han understryker vikten av att på olika sätt engagera sig i klubbens arbete. Alla medlemmar svarar för någon eller några arbetsuppgifter inom klubbens verksamhet.

Olle Nilsson redovisar ett positivt ekonomiskt resultat från den nyligen genomförda och mycket uppskattade nostalgiaftonen. Enligt preliminär beräkning inbringade evenemanget 27 000 kronor, vilken summa fördelas lika mellan stöd till Ukraina och Rotary Doctors.

Stig Karlsson aviserar att han är öppen för ett nytt sådant evenemang till nästa vår.

Olle Nillson lyfter frågan om förutsättningarna för frukostmötena. Hitintills har närvaron varit väl låg. Han efterlyser synpunkter i frågan, som kan lämnas till styrelsen.

Sven-Erik