Lunchmöte på Strandhem den 7 september
 
Föredragshållare
Mats Andersson
 
Mats som bor i Strandbaden, Höganäs, inledde sitt racingintresse inleddes med testande och fixande med motorcykel som så småningom renderade i vinst i roadracing på ring Knutstorp.
 
Men havet och den fina naturen kring Strandbaden har gett energi och inspiration för hans konstutövning.
 
1999 köpte han akvarellpenslar och papper och på en tomt i Strandbaden byggdes ett hus med en atelje´. Ateljén flyttades omsider till garaget. Han anser sig vara autodidakt inom konsten och tänjer där på gränser och har experimenterat med nya tekniker. Inledningsvis var det mycket oljemålning, vilket erbjuder en fantastisk metod att framställa konst; det luktar gott och torkar långsamt
Efter hand övergick Mats till att måla i akryl, tills han upptäckte tekniken med epoxyhartz hos en konstnär i New York. Konstnären var emellertid inte beredd att avslöja metoden, men Mats lyckades genom idogt arbete analysera och utforska den innan han så småningom bemästrade den. Med denna teknik krävs gasmask eftersom farliga gaser utvecklas i samband med härdningen. Under en period jobbade han med bubblor med djupkänsla.
 
Inspirationen till en tavla finner han efter hand som han bara börja måla. Ständigt flödande musik under målningen ger en kreativ känsla. Processen med att måla ger i sig inspiration.
Den abstrakta konsten förmedlar känslor som betraktaren själv får tolka. Ibland överraskar man sig själv genom att vända på tavlan och fortsätta måla.
 
I utställningar i New York har Mats rönt framgångar. Han har vidare deltagit i utställningar i bl a Berlin, Rotterdam, Florens och Stockholm.
 
För närvarande samarbetar Mats med ett galleri Stockholm, som arrangerar utställning med akryl, sprayfärger och epoxi.
 
Mats gläder sig över att dottern Fanny är en duktig tecknare.
 
Sonen Daniel har ärvt Mats racingintresse. Han tävlar mycket framgångsrikt i Ginetta GT5 Challenge där han blev juniormästare 2019. Bilarna är V8 Thundercar som ser ut som Camaro men är under skalet något helt annat med en 6.2 lit V8 på 450 hk och väger enbart 1200 kg. Motor och rörramschassi tillverkas i USA av GM, medan plastkarossen görs i Sverige.
Budgeten för tävlingsverksamheten omfattar cirka 300 000:- och det är därför viktigt att hitta samarbetspartners som är beredda att sponsra. Mera info får man på
 
Sven-Erik