Publicerad av Sven-Erik Svensson den 15 Nov 2021
Klubbmedlemmen Lars-Rune Svensson delar med sig av sina kunskaper om sparande i aktier och fonder.
Lars-Rune började sin bankkarriär på SEB i Perstorp 1969. Ett minne därifrån är när ägarna till Perstorp AB, familjen Wendt, via lastbil levererade ett antal kartonger med aktiebrev
där banken fick i uppdrag att rycka kupongerna och skicka vidare för utbetalning av utdelning.
Sedermera flyttade Lars-Rune över till Örkelljunga. Bland de trevligare uppdragen Lars-Rune numera har nämner han sitt ekonomiansvar i Reiserska Stiftelsen.
Devalveringen i Sverige med 18 % 1982 medförde stora problem för dem som skaffat utlandslån med lägre ränta, men som härigenom i praktiken blev uppskrivna med 18 %.
Man skall vara medveten om att det med placeringar följer risker. Vi upplevde finanskriser 1990 och 2008 och 2000 drabbades vi av en IT-krasch.
 Förr var placeringsalternativen begränsade. Med de många alternativen som nu erbjuds är situationen väsentligt mera komplicerad.
Priset på aktier styrs mycket av förväntningar på företagens utveckling, vinster och aktieutdelningar men även av räntor, skatter, omvärlden särskilt USA, rykten mm och är inget för den som inte är beredd att ta risker.
Goda alternativ  till börssparande är dock få; fastigheter särskilt med skog har utgjort undantag.
Lars-Rune understryker att börssparande skall vara långsiktigt, man skall kunna undvara kapitalet och man bör köpa i omgångar eller månadsspara och man skall absolut inte ”gifta sig” med några aktier.
Börsen har historiskt erbjudit det överlägsna bästa sättet att spara. Den genomsnittlig uppgången de senaste 35 åren har uppgår till 9.3%. Börsen drabbades dock av kraftig nedgångar 1990-91 och 2009-10.
Hur skall man placera? Genom införandet av investeringssparkonto, ISK, kan man spara i fonder och aktier med en skattesats som f n uppgår till 0,37% av det under året genomsnittliga sparkapitalet. På traditionellt banksparande betalar man däremot hela 30% skatt på den mycket låga ränta som bankerna erbjuder. Man kan självfallet ifrågasätta om inte någon begränsning borde genomföras för sparande på ISK
Bankaktierna utgör en lugn och trygg placering med god direktavkastning och uppgång. Även
Investmentbolagen såsom Investor, Industrivärden känns tryggt.
Lars-Runes favoritaktier just nu är Investor, Trelleborg, Nordea, Husqvarna, Sandvik och Getinge; alla med god utveckling både på kort och lång sikt. Många lokala företag går också bra t ex Nibe och Nolato.
Vad gäller aktiefonder så finns det ett mycket stort utbud både inom landet och utomlands
På fondkollen.se kan man följa fondernas utveckling. Räntefonder ger i bästa fall 3-5 %.
Indexfonder som följer börsens utveckling kan rekommenderas.

Vi tackar Lars-Rune för ett mycket intressant föredrag med en varm applåd.

Sven-Erik