Publicerad av Lars-Rune Svensson den 16 May 2022
Örkelljunga kommuns stadsarkitekt Maria Månsson Brink berättar om en ny stadsdel i Örkelljunga centrum.

Presidenten hälsade de närvarande välkomna till dagens möte och speciellt välkommen till föredragshållaren Maria Månsson Brink
Stadsarkitekt Maria Månsson Brink inledde sitt anförande med en kort presentation. Maria föddes i Eket och började arbeta på kommunen efter avslutad skolgång. Efter en kort utflykt till Hässleholms kommun kom hon tillbaka till Örkelljunga som ny stadsarkitekt 2020.
Den senaste tiden har hon arbetat mycket med Engen-området vilket, efter samråd med allmänheten, har utmynnat i ett förslag till en ny stadsdel i Örkelljunga centrum som fått namnet ORIGO. Varför blev det namnet ORIGO?
  • Inledningsvis var arbetsnamnet Ejdern Norra men det kändes inte som ett bra och säljande namn på en ny och modern stadsdel. Flera hade negativa synpunkter på arbetsnamnet och efter att namngruppen sammanträtt beslöts att den nya stadsdelen får namnet ”Origo”.
  • Origo (från latinets origo, "ursprung"). I ett koordinatsystem punkten där axlarna skär varandra, "mitten". Synonymer: skärningspunkt, mittpunkt, mitten, nollpunkt, utgångspunkt, utgångsläge. Den nya stadsdelen Origo blir Örkelljungas centrum, mittpunkt och hjärta.
  • Den 18 maj kommer beslut att fattas i KSAU och fullmäktige beslutar om förslaget den 15 juni.
Arbetet med planprogrammet har varit omfattande och involverat väldigt många personer, bland annat har VA-situationen utretts översiktligt tillsammans med NSVA, trafiklösningar har utretts i samarbete med Tyréns och en omfattande medborgardialog har genomförts med förskolor, skolor och allmänheten. Det är ett roligt projekt, för även om det har sina svårigheter, är det ändå tydligt att alla involverade vill åt samma håll. Här finns inga tydliga intressekonflikter om att man har motstridiga visioner för platsen.
Örkelljunga centrum ligger i en gryta med omgivande höjdryggar. De topografiska förhållandena medger att centrum kan bebyggas med relativt höga byggnader, utan att till exempel överstiga kyrkans högsta punkt. Differensen mellan marknivån inom planområdet och kyrkans högsta punkt är drygt 25 meter. Studier av kringliggande kvarters topografi och byggnadshöjder ger stöd i att kvarteren inom den nya stadsdelen kan tillåtas vara mellan fyra och sex våningar höga.
Livet på Origo 2040
Origo i Örkelljunga centrum är år 2040 en levande stadsdel med den täthet och stadsmässighet som präglar en stad. Moderna lägenheter med direkt närhet till Örkelljunga busstation, den service som kärnan erbjuder och närheten till naturen attraherar en varierad skara att bosätta sig. Här finns något för alla. Möjlighet till en avstressande livsstil nära naturen, men med flera städer inom bekvämt pendlingsavstånd är ett klockrent val. Örkelljungas möjligheter är inte längre en hemlighet.
Här finns åtta nya kvarter.
Kvarteren innehåller attraktiva, varierade bostäder i stationsnära läge. Bättre kollektivtrafikläge än detta finns inte i vår kommun, därför strävar vi efter en täthet som gör det möjligt för många att bo centralt. Det finns möjligheter för butiker och service i bottenplan
Någonstans mellan 450 och 500 nya bostäder kommer generera ett utökat behov av offentlig och kommersiell service. Konsultföretaget Spacescape har en modell för att scablonmässigt räkna ut vad bostadsbyggandet medför för behov av offentlig och kommersiell service. 500 nya bostäder ger 3 nya butiker, 2 nya restauranger, en halv ny livsmedelsbutik, en ny förskola, en halv ny förskola och 415 nya parkeringsplatser. Första bebyggelsen beräknas komma igång inom 1 – 2 år, då i området närmast skatebordsarenan. För mer information hänvisas till Örkelljunga kommuns hemsida.
Arbetet med rivningen av Engens fabriker pågår för fullt men just nu är de pausade p g a fiskmåsar byggt bo på taken och återupptas så snart ungarna lämnat boet.
Presidenten tackade Maria för ett mycket intressant föredrag.

Nästa möte: 23 maj – Naturpasset och skoj på hoj – Björn Mauritzon, Örkelljunga FK

Veckobrevsskrivare
Lars-Rune Svensson