Presidentskifte och social samvaro

Birgitta som avgående president inledde med att se tillbaka på ett unikt år för Örkelljunga Rotary.
Det har varit utmanande på många sätt utifrån pandemins konsekvenser. Flera gånger har förutsättningarna ändrats och likaså formen för klubbens aktiviteter.
Under en period hölls ”hybridmöten” som både var fysiska och möjliga att följa digitalt.
Under en annan period hölls digitala kvällsmöten och under en tredje period har verksamheten pausats helt och hållet. Till slut kom också direktiv från Rotary nationellt o regionalt om att pausa fysiska möten.
Klubben har under året tappat fem medlemmar. Dels pga ålder och flytt, och dels pga andra avhopp.
Styrelsen har haft digitala möten. Birgitta uttrycker tacksamhet till styrelsen för det goda samarbete inför alla beslut som behövts fattas.
Sedan 1/6 är Rotary Örkelljunga igång igen med fysiska möten. Efter sommaruppehållet som nu kommer startar verksamheten upp igen 16/8 på Strandhem.

Gösta Imberg axlar nu presidentrollen i klubben.
Gösta tackade Birgitta och gav henne en ”past-predident-nål” samt blommor. Han sa att Birgitta varit rätt person som president under detta svåra år.
Gösta har varit medlem i 16 år och har hittills inte sett sig som en kommande president, men tar sig nu med glädje an sig uppdraget. Han uttrycker vilja att ha ett gott samarbete med styrelsen.
Gösta vill att klubben under kommande år skall verka för att återfinna de medlemmar som varit ganska passiva under pandemin samt också hitta nya medlemmar.
Han vill fortsätta kring arbetet med ”End Polio now” samt läkarbanken som han känner extra mycket för eftersom han sett dess viktiga arbete när Gösta själv bodde i Tanzania.