Lunchmöte på Strandhem den 31 augusti

Dagens föredragshållare:
Christer Henrysson, Chef på Paragon Eket.
Christer presenterar sig som platschef på Paragons verksamhet i Eket. Han brukar oftast tala i egenskap av ”säljare” för Paragons produkter men ser fram emot ett gott samtal vid Rotarymötet.
Paragon levererar c:a 600 produkter. De levererar till andra företag som sedan sätter sitt märke på konsumentprodukten. Därför syns ”Paragon-logotypen” sällan för vanligt folk.
Man kan säga att i princip alla vuxna personer i norden har använt produkter som kommer från Paragon. Det handlar om olika stylingprodukter som hårvax, schampo, parfymer, skoputsmedel mm.
Produkterna kategoriseras i Styling och personal care, industri och bilvård, hem- och hushållsprodukter, sport och fritid samt pharma
Eketfabriken har funnits i 66 år och c:a 35 personer arbetar där varav 7 på kontoret.
I princip allt utvecklingsarbete sker på huvudkontoret i Vallentuna. Paragon finns också i Skarnes i Norge och Vilnius i Litauen.
Företaget har c:a 200 anställda och omsätter 360 mkr. I norden är Paragon är den enda aerosolproducenten.
Ett stort arbete har senaste åren skett kring de sk mjuka värdena. Miljö och hållbarhetsfrågor är i fokus. Detta gör att produkterna blir lite dyrare men de efterfrågas starkt från vissa kundgrupper.
Att driva verksamhet som Paragon gör är strängt reglerat vilket å ena sidan är krångligt men å andra sidan är en konkurrensfördel. Mycket få nya aktörer ”orkar” göra jobbet som krävs för att slå sig in i på marknaden.
Man har lyckats ställa om under pandemikrisen. Istället för att göra t ex frisörprodukter som ingen längre ville ha gjorde man det som efterfrågades som handspritsprodukter och liknande. Ingen har behövt permitterats ännu.
Frågor ställdes kring ev flytt av fabriken till Drakabygget i ”Sven Svenssons gamla lokaler". Christer arbetar för en flytt eftersom de nya lokalerna är ljusare och bättre men ännu inte helt optimala och kanske också för trånga i nuläget. Processen fortsätter.

Birgitta tackar Christer för ett intressant föredrag och bjuder in till nästa Rotarymöte måndag 7/9 kl 12.15 på Strandhem:
”Mats Andersson: konstnär och racingfantast"

/Ola Johansson