Frukostmöte på Strandhem den 24 september

Föredragshållare:
Katarina Björnsdotter

Sydsvenska Handelskammaren är en privat medlemsorganisation med ca 2500 medlemmar. De jobbar för sydsvenska företags intressen och för att göra Sydsverige till en bättre plats för affärer genom råd och stöd.  De är tex experter på internationell handel.
Verksamhetsområdet är Skåne, Blekinge, Kalmar, Kronoberg och södra Hallands län. Katarina Björnsdotter är regionchef för norra Skåne och södra Halland.
Det finns 11 Handelskamrar i Sverige. Ibland samarbetar de och ibland är de konkurrenter.
De utför lobby-verksamhet med regionalt perspektiv inom områden som kompetens, regional tillväxt,  infrastruktur, mångfald, integration och sysselsättning.

Att få en fungerande infrastruktur i regionen är viktigt. Att ha tex en bra pendling gör att kompetensen cirkulerar. Även till och från Danmark med HH-förbindelse. Men även till andra regioner i Sverige. Då är det viktigt att vi får nya stambanor och behåller flygförbindelser. Risken är om vi inte kan komma till tex Stockholm snabbt och lätt så förläggs huvudkontoren i Stockholm istället för i Skåne.

Energiförsörjningen i Skåne är ett område de försöker påverka. Skåne betalar högst elpris i Sverige. Men Handelskammaren vill att alla i Sverige ska betala samma. Skåne producerar ingen egen el vilket kan göra att vi får elbrist. Flera större företag ej fått bygga ut pga de inte är garanterade en tillräcklig elförsörjning.

Läs gärna mer på deras hemsida:  www.handelskammaren.com

Vi tackar Katarina för det intressanta föredraget om allt de gör för Skåne.

Veckobrevskrivare: Ingrid Sandström