Publicerad av Ingrid Sandström den 31 Jan 2022
Peter Wickström från Alvesta Rotaryklubb berättar om samverkan kring vattenprojekt i Kenya.

Syftet är att hjälpa människor för att underlätta i deras vardag. Det är samma mål som Läkarbanken har, men man är inte i samma område som jeeplinjerna finns i. Detta vattenprojekt finns i ett område som heter Machakos ca 15 mil sydost om Nairobi. Området har mycket lågt vattenstånd och gör det olämpligt att tex borra brunnar.
Alvesta RK, med initiativtagare Roland Axelzon som har tidigare arbetat i Kenya, har tagit fram ett koncept där man leder ner regnvatten från tak till en tank. Projektet är ett samarbete mellan Rotary Club of Nairobi, lokala kvinnoorganisationer, KOEE (en organisation i Kenya för miljöarbete), Rotaryklubbar i Sverige, U-fonden och TRF i distrikt 2400. Alvesta RK har hand om projektledningen. Sedan 2019 har ca 10 vattentankar satts ut. Kravet för att få en tank är att man måste ha minst 5 km till närmaste brunn / källa.  Vattentanken är antingen på 3 m3 eller på 10 m3.

Det är viktigt att tak, takrännor och tank inte innehåller farliga tillsatser. Vattnet renas genom filter. Tanken kloreras 1 gång / månad och när den är tom ska tanken rengöras. KOEE ska göra uppföljning så reningen utförs enligt plan. Eftersom det är kvinnornas uppgift att hämta vatten så samarbetar man med kvinnoorganisationer och lär upp dem hur tanken ska skötas. Det finns ett lås på kranen som en speciell bykvinna har nyckel till och som måste vara med när någon ska hämta vatten. Det är kvinnorna som driver och bestämmer angående vattnet. Genom att placera ut tankar så underlättar man kvinnornas arbetsbörda.

Regnvatten i Kenya är väldigt rent för här finns inte mycket föroreningar från industrier. Det behövs inte mycket material för att få igång vattentanken. Ett rejält tak, stuprör, slangar, filter är väl det viktigaste. Oftast tar man det största taket i byn för att kunna samla så mycket regnvatten som möjligt. En 10 m3 tank kostar ca 33.000:- vilket gör att man snabbt samlar in pengar och kan sen sätta ut en tank. På så vis ökar man intresset för övriga klubbar att något konkret faktiskt händer.
Kenya är relativt säker, men man avråds att vara i områden mot Somalia. I Kenya pratar man engelska eller swahili. Har man enhetligt språk är det lättare att undvika konflikter i ett land.
Vi tackar Peter Wickström för han väckte vår nyfikenhet att med små medel kan underlätta för så många.
Nästa vecka kommer vår President Gösta att berätta om Sven Hjalmarssons bildsamling.
//Ingrid Sandström