Örkelljunga Rotaryklubb

SIS Ungdomshem i Ljungaskog, Patrik Jansson

VÅR VISION
SiS - Plats för förändring
Statens institutionsstyrelse, SiS, bedriver individuellt anpassad tvångsvård och verkställer sluten ungdomsvård. I samverkan med socialtjänsten ger vi ungdomar och klienter med allvarliga och omfattande psykosociala problem bättre förutsättningar för ett socialt fungerande liv utan missbruk och kriminalitet. Vården och behandlingen är jämlik och fri från diskriminering och utförs med god etik och hög kvalitet. Vårt arbete präglas av hög tillgänglighet och rättssäkerhet.

Institutionschef Patrik Jansson berättar om verksamheten i Ljungaskog som startade redan 1906. Instutitionen har drivits i olika regi genom åren först kommunal sedan stat, landsting och sedan 1994 statlig regi igen. Ljungaskog har idag 27 platser för flickor varav 6 för särskild vård. I Ljungaskog jobbar 82 fast anställda, 50 timanställda och 28 visstidsanställda. 31 st av dem kommer från Örkelljunga. Det ställs krav kompetens och utbildning på personalen för att kunna ge rätt vård. Anläggningen har byggts ut med ca 6 000 m2 och investeringarna uppgår till ca 250 milj. Efter frågestund tackar presidenten Patrik för ett intressant och informativt föredrag.

Veckobrev datum: 2020-01-03
President: Olle Nilsson
Medlemmar: 22 st
Gäster:
Bjarne Lehman Weng, Danmark
Nästa veckas föredrag: Att driva skola i Uganda.

Vid protokollet
Stefan Nilsson