Publicerad av Maria Månsson Brink
Vår klubbmedlem, stadsarkitekten, Maria Månsson Brink informerar oss om förslaget till Översiktsplan 2040.
Stadsarkitekt Maria Månsson Brink informerar oss om förslaget till Översiktsplan 2040 som är ute på samråd till den 20 december 2022.

Syftet med översiktsplanen är att på en övergripande nivå planera för att bo och verka i Örkelljunga kommun de kommande 20 åren. Den nu gällande planen antogs 2008 men tillägg för vindkraft 2011. Den aktualiserades därefter åter genom ett beslut 2017. Nu är det alltså dags att anta en helt ny plan.

Maria Månsson Brink informerar om översiktsplanens utvecklingsinriktning till år 2040. Information om mark- och vattenanvändning, hållsbarhetsbedömning och övriga frågor finns att läsa i planen.

Till år 2040 behöver kommunen minst 700 nya bostäder men har som målsättning att ordna minst 1275. Detta ska främst ske genom förtätningar av de befintliga bykärnorna Eket, Örkelljunga, Åsljunga och Skånes Fagerhult som ligger längs kommunens ryggrad genom kommunen. En viss utbyggnad planeras i området mot Skåneporten.
I byn Örkelljunga ska all nödvändig service vara tillgänglig vilket bland annat innebär att kollektivtrafiken ska förbättras inte bara mot Helsingborg och Markaryd men även mot Halland samt Bälinge och Ljungbyhed där den idag saknas helt. För att underlätta pendling ska även cykelvägnätet utvecklas bland annat mot Munka Ljungby, Våxtorp/Laholm, Bälinge/Hässleholm och genom att använda banvallen genom kommunen som ett supercykelstråk.

De övriga bykärnorna ska komplettera varandra och deras kulturmiljöer ska tas tillvara. Den kommunala servicen och skolorna fortsatt vara tillgänglig och utvecklas. Målet för landsbygden är att det ska vara attraktivt att bo, verka och bedriva verksamhet där.

När det gäller utbyggnad för logistik o näringsverksamhet ska denna fokuseras främst kring Skåneporten och 73:an men även Norra industriområdet och Eket har potential att utvecklas.

Kommunen ska ha attraktiva besöksmål och sammanhängande områden för natur och friluftsliv. De besöksmål som är intressanta utifrån ett regionalt perspektiv är området kring Ingeborrarp. Grytåsa och golfbanan, Hjälmsjöområdet, Åsljunga Klint samt Fedingesjön med omgivande skogar. Kommunens mål är även att det år 2040 finns fem sammanhängande områden för natur och friluftsliv genom Långalts myr, Värsjön med myrar, Lärkesholmsområdet, Åsljunga Klint och Åsljungasjön samt området kring Grytåsa, Flinka sjö och Ingeborrarp. Målet är att dessa ska bindas samman genom vandringsleder och kollektivtrafik för att öka tillgängligheten.

Synpunkter på förslaget ska lämnas senast den 20 december 2022 och kan göras digital i planen, via mail eller brev.

Vi tackade Maria för föredraget med en applåd!

Nästa möte blir den 12 december då vi får besök av Lucia.

Maria Andersson