Publicerad av Ingrid Sandström den 23 Jan 2023
Stig Persson, ordförande i kulturföreningen Film i Örkelljunga, berättar om föreningen och dess verksamhet.

Stig Persson är ordförande i kulturföreningen Film i Örkelljunga. Det startade med en annons i Lokaltidningen där alla som var intresserade av film kunde komma till biblioteket. Många kom och en förening bildades. Detta var 2016 och tack vare Forum och Blackboxen så fick de tillgång till fina lokaler. För närvarande har de 130 medlemmar vilket är en väldigt bra siffra. Det kostar 100:- / år och för den summan så kan man se ca 10 filmer/ år. Det kostar inget vid själva filmvisningen. För att få rättigheterna till att visa film måste det ske i slutet sällskap med medlemskap. Man kan teckna sig för ett medlemskap vid entrén när det är filmvisning. Kurvan på antal medlemmar och närvaro ökar nu efter pandemin.  Bästa tiden att visa film har visat sig vara på lördagar kl 16.
De har även testat Drive-in bio bakom Forum två gånger. Det blev ingen större succé pga teknik-strul ena gången och regn den andra gången.
Föreningen gör en del samarbete med kommunen och visar barnfilmer vid exempelvis lov. Det är populärt och många barn kommer.
Ett annat samarbete de har är med restaurang Stationen och kör Bio-restaurang. Man äter först och sen ser man filmen på Stationen. När man har bio-restaurang så måste man föranmäla sig.
Föreningen gör ibland lite extra arrangemang i samband med filmvisning. Tex när de visade filmen Downtown Abbey så hade de Afternoon tea på Såfta Butik & Café. Ett annat exempel var att de bjöd in Gabriella Pichler och visade hennes senaste film – Amatörer. Gabriella är från Örkelljunga och fick fyra Guldbaggar för sin film Äta Sova Dö (2012).
De samarbetar även med Teaterföreningen och Konstföreningen i Örkelljunga. Deras nästa önske-projekt är att de ska ansöka om tillstånd till en parabol för att kunna se livesända föreställningar från tex en teater i Stockholm eller en opera från Metropolitan i New York. Att sända via satellit anses säkrare än via nätet.
För att välja ut filmer har föreningen enkäter till medlemmarna med förslag. De får även själv komma med förslag på filmer. Under våren kommer de visa filmerna House of Gucci (18/3), Elvis (22/4) och storfilmen Top Gun – Maverick (13/5).
Gå gärna in på deras hemsida www.filmiorkelljunga.se eller på deras Facebook sida.
Nästa rotary-möte den 30/1 är det intagning av 3 st medlemmar: Peter Lind, Peter Klässman och Kristofer Johansson. Välkomna!
//Ingrid Sandström