Publicerad av Lars-Rune Svensson den 11 Mar 2024

Sofie Danielsson Söhr berättar om sin resa från Höjaholm och barndomens intresse för blommor till dagens arbete som blomsterdesigner och återkommande expert och inspiratör i TV4.

Sofie Danielsson Söhr berättar om sin resa från Höjaholm, och barndomens intresse för blommor, till dagens arbete som blomsterdesigner och ständigt återkommande expert och inspiratör på TV4.

Sofie blev inspirerad av blommor i tidig ålder och ett besök på Sofiero gjorde att hon bestämde sig för att utbilda sig till florist. Efter gymnasiet fick Sofie sitt första arbete som florist i Göteborg.

I Stockholm, på Floristkompaniet, öppnades blomstervärlden bortom fantasin. Det var hennes drömjobb att jobba i den välkända butiken och hon beskriver det som en galen, galet rolig arbetsplats.

Sofie har, tillsammans med 50 andra florister, fixat blommor till kronprinsessbröllopet vilket såklart var väldigt roligt. Många tror att floristyrket bara är glamoröst men så är inte fallet – det är mycket hårt arbete och mycket blommor att bära på.

Hon har även varit i blommornas paradis Holland och besökt blomsterauktionen där de flesta blommor passerar innan de går vidare ut i Europa.

Hon har en tävlingsinstinkt i sig och har bl a vunnit skol SM i Göteborg, deltagit i yrkes VM i Japan, och på ”vanliga” SM, NM och VM tävlingar.

Steget till att bli egenföretagare togs för några år sedan. Hon valde mellan inriktningen företag eller konsument – och det blev företag. Hon har föreläsningar och är inspiratör vid branschevent och efter att hon vann SM blev hon kontaktad att vara med i TV4 nyhetsmorgon.

Hon kommer under året att vara med vid ny invigningen på Sofiero. Även om det mesta handlar om företag ville Sofie hålla kontakt med konsumenterna. När hon flyttade till Ängelholm, för 3 år sedan, började hon sälja blommor varje fredag. Om man vill ha en fredagsblomma går man in på hennes hemsida och beställer buketten och hämtar den på fredag. På så sätt blir det inget svinn utan alla blommor används till ”veckans bukett”.

Är du intresserad av en fredagsbukett gör du såhär: Skicka ett sms till 073–7722115 – ange S (bukett för 200 kr) eller M (350 kr) – skriver ditt namn – skickar sms senast onsdag – hämtar buketten på fredag. Vill du ha mer inspiration gå då in på hennes hemsida, boju.se

Presidenten tackar Sofie för ett mycket intressant och inspirerande föredrag.

Nästa möte: 18 mars – NOSTALGIAFTON i Forums blackbox och presidenten uppmanar oss Rotarianer att ställa upp denna kväll. Anmälan i Club Runner eller så köper du din biljett hos Stigs TV & Video.

Veckobrevs skrivare: Lars-Rune Svensson