Publicerad av Ingrid Sandström den 19 Jan 2023
I avsaknad av föredragshållare får vi information av presidenten. Vår vän och gäst Sven-Holger Svensson kåserar kring utvecklingen av rotaryklubbarna i Helsingborg.

Dagens föredragshållare hade lämnat återbud så vi hade ett klubbmöte i stället.

Birgitta läste upp ett utskick från vår DG Peter Glimvall angående hans uppmaning om Våroffensiven. Efter pandemin har det varit svårt att hålla i gång klubbar, behålla medlemmar samt rekrytera nya. Flera klubbar har lagt ner pga för dåligt medlemsantal och engagemang. Våroffensivens syfte är att stärka klubbarna i distriktet att genomföra verksamhet och främst inom områdena fred, ungdom och End Polio Now. Klubbarna ska få hjälp att synas mer lokalt och därmed ge förutsättningar för att rekrytera nya medlemmar. Det finns en fond som klubben kan ansöka medel ifrån.

Vår gäst Sven-Holger Svensson berättade för oss att precis så har det hänt i tre klubbar i Helsingborg.
Förr var det väntetid på upp mot två år för att komma med som medlem i Helsingborgs Rotaryklubb. I slutet så var det omöjligt att få funktionärer, det var dålig närvaro samt det gick inte att få nya medlemmar. Det bestämdes 2022 att Helsingborgs RK, Sofiero RK och Råå / Ramlösa RK skulle läggas ner. En ny klubb bildades – Helsingborg International Rotaryklubb. De träffas varannan vecka och är ca 25 stycken på mötena.
Sven-Holger berättade även att de är några från hans gamla i hans klubb som har fortsatt att träffas en gång i månaden på en lunch. De konkurrerar inte med Rotary utan är bara vänner som träffas och äter lite gott. Och det är väl en viktig del inom Rotary att man träffar många fina vänner.

Nästa rotary-möte den 23/1 kommer Stig Persson som är ordförande i Film i Örkelljunga och berättar om sin förening.

//Ingrid Sandström