Publicerad av Ingrid Sandström den 17 Jan 2022
Anna Braw, som är barnbarn till Lars Braw, berättar för oss om sin farfar och hans arbete med att skapa Läkarbanken.
Lars Braw föddes 1920 i Kosta i Småland. Det var kämpigt att växa upp. LB blev mycket intresserad utav världen utanför Kosta i och med löpsedlarna. Han ville studera men det fanns inte någon ekonomisk möjlighet till det. Han började på ett militärgymnasium men skadade sig där och fick tyvärr sluta.
Han gav inte upp sina planer på att bli journalist utan började som volontär på  tidningen i Växjö. Han blev sedermera journalist och jobbade på en tidning i Härnösand. Nästa flytt blev till Stockholm och därefter blev det slutligen till Malmö. Efter olika befattningar på Skånska Dagbladet så blev LB chefredaktör 1961. 1964 blev han chefredaktör på Kvällsposten och var även ansvarige utgivare där  1966 – 1978.
I hela sitt liv var han intresserad utav den stora världen. Han fick förmånen att resa mycket genom sitt jobb. Han kom i kontakt och blev nära vän med piloten Carl Gustaf von Rosen.  Von Rosen reste mycket i Nordöstra Afrika. De två tillsammans skapade många projekt ihop. En stiftelse – Carl Gustaf von Rosenes flyktinghjälp var en av de första större hjälporganisationerna. Tanken var att befolkningen utanför större orter skulle få hjälp. Tyvärr blev von Rosen mördad 1977 i Etiopien. Det påverkade Lars Braw mycket.
Lars Braw var med i Rotary tidigt. Han var mycket i Kenya och på sina resor såg han att det saknades mycket doktorer överallt. Kirurger var eftertraktade men även allmänläkare behövdes. Han fick en idé att Rotary skulle skicka ut medlemmar som jobbade inom sjukvården till utsatta områden. Där det fanns ett läkarbehov skulle ett sjukhus ta kontakt med Rotary och behoven skulle matchas vad som fanns tillgängligt. Det blev starten till Läkarbanken. Man var iväg i 6 veckor i taget. Med en jeep kom man åt otillgängliga områden där befolkningen har svårt att ta sig till ett sjukhus. Malaria var och är ett stort problem. Barnsjukvård medför att man får kontakt med vuxna.
Rotary Foundation ville bara rotarianer ska vara med och hjälpa till i Läkarbanken. Det behövs dock mer personal. Därför startade LB upp en liknande verksamhet tillsammans med Erikshjälpen där alla kan hjälpa till oavsett om man är rotarian eller ej.
Allt eftersom åren gick upptäcktes det fler och fler behov. Tex rent vatten. Rotary började finansiera brunnsborrningar tillsammans med klubbar och Läkarbanken.
Ett exempel på hur Läkarbanken arbetar idag är att de har hjälpt till att få ut Covid-vaccin till landsbygden. Det fanns att tillgå men det kunde inte distribueras.
Vi tackar Anna Braw med denna fina föreläsning om sin farfar – Lars Braw

Ingrid Sandström