Publicerad av Lars Rune Svensson den 04 Mar 2024
Cancerläkaren Petter Kollberg från Kyrkolycke talar om blåscancer.

Dagens vikarierande president Birgitta Wallstedt hälsade de närvarande välkomna. Mötet inleddes med att vi höll en tyst minut för vår medlem Curth Persson som avlidit. Olle berättade att Curth var en av de medlemmar som varit längst i klubben och han arbetade länge på Östra Spångs skolhem.

Petter Kollberg, som är en välkänd cancerläkare, informerade om blåscancer, symtom, behandling mm. Petter är en ”Örkelljungapåg” och bor i Kyrkolycke där han vuxit upp. Han är överläkare i Malmö på Skånes Universitetssjukhus och har uppdrag i hela landet som expert på blåscancer och prostatacancer.

Han möter patienter en dag i veckan, opererar tre dagar i veckan och övrig tid går åt till administration, resor mm.

Blåscancer är en vanlig men delvis bortglömd och nedprioriterad sjukdom. Blåsan är granne med prostatan. Sjukdomen drabbar främst män (3/4 är män), ofta äldre personer och medianåldern är 74 år för de som får sjukdomen.

Blåscancer är en tumörsjukdom i blåsans slemhinna. Koppling görs till rökning och gifter vi får i oss. Sjukdomen är den 3.e – 4.e vanligaste cancerformen. 2 800 nya fall upptäcks varje år och 1 000 personer dör av sjukdomen årligen. Det är dessutom den dyraste cancerformen, bl a beroende på att den ofta innebär att patienten får stomipåse.

Symptomen är synligt blod i urinen och Petter trycker på att vi omgående skall söka vård om vi upptäcker blod i urinen.

Patienten behandlas med ”hyvling”, vilket innebär att man går in genom penisen och tar bort tumörvävnaden i blåsan. I majoriteten av fallen räcker det sedan med blåssköljning och medicinering, bl a cellgifter.

Om tumören växer djupt och inte är spridd, kan man ta bort hela blåsan men det är ett stort ingrepp och kräver att patienten är stark och i övrigt frisk.

Om blåscancern är spridd ges cellgifter, strålning och immunterapi vilket håller sjukdomen i schack men är ingen behandling som ”räddar” patienten men förlänger livet en tid. Många frågor ställdes till Petter, bl a hur många som drabbas av prostatacancer (10 000 årligen).

Presidenten tackade Petter för ett mycket intressant och givande föredrag.

Nästa möte: 11 mars – Möt Sofie Danielsson Söhr som berättar om sin resa från Höjaholm och barndomens intresse för blommor till dagens arbete som blomsterdesigner och ständigt återkommande expert och inspiratör på TV4.

Veckobrevs skrivare: Lars-Rune Svensson