Publicerad av Lars-Rune Svensson den 07 Mar 2022
Rektor på utbildningscentrum, Charlotta Eroldsson, informerar oss om bl a lärlingsutbildningen i Örkelljunga.

Presidenten hälsade de närvarande välkomna till dagens möte och speciellt välkommen till föredragshållaren Charlotta Eroldsson. Gösta meddelade att distriktsguvernörerna beslutat om gemensam insamling till Ukraina. UNHCR och UNICEF är mottagare och Akelius har lovat dubbla inkomna medel från Rotary. Information kommer att gå ut om hur vi som rotarianer kan delta i insamlingen.
Charlotta Eroldsson, som är rektor på utbildningscentrum informerade bl a om lärlingsutbildningen i Örkelljunga. Utbildningscentrum i Örkelljunga finns kvar och kommer att finnas kvar även om gymnasieutbildningen försvinner.
Det nuvarande uppdraget för Vuxenutbildningen är:
  • Utbildning för de som ej fått godkända betyg i grundskolan
  • Utbildning för de som inte är i sysselsättning
  • Svenska för invandrare (SFI)
Vuxenutbildningen finansieras med statsbidrag.
Lärlingsutbildningen, som startade hösten 2020, ställer stora krav på företagen i kommunen eftersom 75 % av tiden är förlagd på arbetsplatsen. Övriga 25 % är teoretisk utbildning.
Utbildningscentrum har påbörjat lärlingsutbildningen med kompetensförstärkning inom äldreomsorgen och då i första hand vårdbiträde- och undersköterskeutbildning. Även utbildning i ekonomi och redovisning har startat. Utbildningen omfattar 5 klasser inom respektive områden.
Även en utbildning för innesäljare kommer att startas upp inom kort. Olika utbildningar kan kombineras, t ex SFI med lärlingsutbildning.
Presidenten tackade Charlotta för ett intressant föredrag.

Nästa möte: 14 mars - Globala trender i världen, Johan Roos

Veckobrevsskrivare
Lars-Rune Svensson

INFORMATION FRÅN DG

Nu går vi ut på bred front i alla de tio svenska Rotarydistrikten.
Ukraina behöver hjälp och och vi skall hjälpa.

Donationer under hela mars månad DUBBLAS av Akelius Foundation som donerar exakt lika mycket som du gör. Om du bidrar med 200 kronor blir hjälpen 400 kronor och om du bidrar med 500 kronor blir hjälpen 1000 kronor till krigets offer i Ukraina.

Tillsammans kan vi hjälpa för att lindra den humanitära katastrofen i vårt europeiska grannland.
Vi sätter ribban högt - att insamlingen skall nå 20 miljoner kronor - och att vi utmanar Rotary i våra grannländer Danmark, Norge, Finland och Island att göra detsamma. Du är väl med? Även våra grannländer kan använda Rotary Hjälpens 90-konto och få sina donationer dubblade.

Roger Akelius är entreprenör, fastighetskung, filantrop, författare och en stor bidragsgivare till UN, SOS Barnbyar mm. I detta generösa samarbete donerar han alltså lika mycket som vi lyckas samla in, krona för krona, och han har meddelat att han hoppas det att det skall bli riktigt mycket pengar till krigets offer i Ukraina.

Vi vill poängtera att detta är en bland flera pågående insatser. I många distrikt har man redan kommit igång med egna insamlingar. Arbete pågår i enskilda klubbar, distriktets och nationellt. Detta utesluter inte det andra. Alöl hjälp behövs.

Gör så här ...

Sätt in ditt bidrag på något av insamlingsstiftelsens Rotary Hjälper 90-konton.
Bankgiro: 900-2973
PlusGiro: 900 297-3
Swish 1239002973
och skriv "Ukraina" och ditt distrikts nummer (2400) som meddelande.

Självklart är även vänner och bekanta till dig välkomna att utnyttja Akelius dubbling.

Insamlade medel kommer att gå oavkortat att fördelas mellan UNICEF och UNHCR till förmån för Ukraina.

Insamlingen och avtalet med Akelius är en gemensam aktivitet av de tio svenska Rotarydistrikten och stiftelsen Rotary Hjälper.

Hälsningar

Bengt Jansson