Publicerad av Sven-Erik Svensson den 02 May 2022
Äntligen kunde vi efter den långdragna pandemin tillsammans med många Örkelljungabor slå oss ner i Blackboxen i Forum och uppleva den efterlängtade och den sedan länge planerade nostalgiaftonen.

Vår klubbmedlem Stig Karlsson har under pandemin lagt ner ett stort arbete med att bl a hantera anmälningarna till evenemanget som gjorts före pandemin och kontaktat de som väntat på att det skulle genomföras. Biljett- och lotteriintäkterna delas oavkortat mellan Rotary Doctors Sweden och hjälp till Ukraina.

FarOxon-kvartetten med Christa bestående av Stig Karlsson, som presenterade låtarna, Andreas Karlsson, Christa Sandén, Johan Sandén och Ingemar Sandén bjöd oss på en mycket uppskattad musikstund som rev ner många och kraftiga applåder i den välfyllda lokalen.

I halvtidspausen servade Birgitta och Ingrid med välsmakande förfriskningar i foajén.

Annica Hansson Borg, Representant för Rotary Doctors i Distrikt 2400
Annica Hansson Borg, som representant för Rotary Doctors Sweden, bjöd på en resa där vi i vår inre syn kunde uppleva en jeepfärd på vägar av mycket varierande kvalitet i västra Kenya. Hon berättade om Rotary Doctors utför en viktig och hållbar verksamhet i syfte att stödja befolkningen att hjälpa sig själva. Man har organiserat jeeplinjer som kan bemannas med hälso- och sjukvårdspersonal, läkare, tandläkare eller annan medicinskt kunnig personal. De kommer regelbundet på besök i byarna ett par dagar i veckan och erbjuder hjälp och vård. Vanligaste hälsoproblemen är angrepp av parasiter och brännskador.
Vi kan konstatera att organisationen på ett effektivt och kompetent sätt utför ett mycket behjärtansvärt arbete i de områden där den bedriver sin verksamhet.

Evenemanget avslutas med att kvartetten, efter kraftiga applåder, framför ett extranummer varefter vår president, Gösta Imberg, framför vårt varma tack för en minnesvärd nostalgiafton.