Publicerad av Ingrid Sandström den 04 Apr 2022
Ulf Thysell från NSVA, Nordvästra Skånes Vatten och Avlopp AB, berättar om vatten- och avloppsförsörjningen i Örkelljunga kommun.
NSVA bildades 2009 och idag är 8 kommuner medlemmar varav Örkelljunga är en av medlemmarna i det s.k VA-kollektivet. Varje kommun är ett eget kollektiv som finansieras utav anslutningsavgifter, anläggningsavgifter och förbrukningsavgifter. Resultatet måste vara 0-resultat och det är kommunfullmäktige i respektive kommun som bestämmer taxor, investeringar och verksamheten. Kommunen äger sin egen anläggning och NSVA har driften. Att vara med i VA-kollektivet gör att kompetensen samlas på ett ställe och underlättar för kommunen att kunna planera för framtiden. Infrastrukturen är gammal, klimatförändringarna, EU-miljölagstiftning, digitalisering och säkerhet är exempel på problem som ska lösas. Ett krav är att vattenförsörjningen ska klaras i 3 månader i händelse av krig.
I och med att Örkelljunga är ny i VA-kollektivet krävs särskilda insatser för att dokumentera t.ex vattenkvalitet, leveranssäkerhet, VA-planering, hälsomässigt säkert vatten, vattentillgång och vattenanläggningarnas status.
Det har hittats rester av bekämpningsmedel i råvattnet i Örkelljunga. Det är ej farligt att dricka vattnet, men det ska inte finnas bekämpningsmedel i vattnet. Det diskuteras olika lösningar för att komma till rätta med problemet. Ska man nanofiltrera vattnet krävs det väldigt stora investeringar. Ett alternativ är att hitta fler vattentäkter i kommunen.
Det har diskuterats att ett nytt reningsverk ska byggas men det är inte aktuellt i dagsläget. Det befintliga är bra som det är.
Myndigheter kommer löpande med mycket krav. Örkelljunga har godkänt miljötillstånd.
För att förenkla vattenavläsningen sätts det upp digitala mätare i takt med de gamla ska bytas ut. Det ska förhindra att invånarna glömmer läsa av sina mätare.
Örkelljunga får inte något vatten från Bolmensjön.

Vi tackade Ulf Thysell för ett intressant föredrag med en applåd.

Nästa vecka kommer Björn Larsson VD på Brännborns Fastigheter.

//Ingrid Sandström