Publicerad av Lars-Rune Svensson den 25 Mar 2024
Seniorkoordinatorn vid Örkelljunga kommun Jenny Morell berättar för oss om stöd för ofrivilligt ensamma.

Presidenten inleder mötet med att tacka alla medlemmar som bidragit till att Nostalgiaftonen blev en succé med fullt hus. Ett speciellt tack riktas till Stig som på ett utmärkt sätt ordnat konserten som inbringade 25 000 kr netto och räcker till 16 solvattenjboxar. Även tack riktades till alla sponsorer som på olika sätt ställt upp.

Jenny Morell, som är seniorkoordinator på socialförvaltningen i Örkelljunga kommun, berättar om sitt arbete med att förebygga ofrivillig ensamhet bland en åldrande befolkning i Örkelljunga. Hon menar att det är ett folkhälsoproblem och att 26 % av de äldre uppger att man lider av ensamhet vilket också skapar ett behov av sjukvård.

Hur förebygger man psykisk och fysisk ohälsa:

• Ökad social gemenskap, skapa trygghet hos de äldre, ge stöd och hjälp utifrån varje enskilds behov och att alla har ett självständigt liv.

Vilka är riskfaktorerna

• Förlust av partner, minskat socialt nätverk och nedsatt funktionsförmåga.

Arbeta systematiskt och samverka med alla myndigheter

• Upptäcka problemen som finns, stöd till de som förlorat någon nära anhörig, varför upplever personen ensamhet och skapa meningsfulla aktiviteter, dels för att öka den sociala gemenskapen och hälsan.

Kommunen har ett ansvar för att motverka problemen och att se till att de äldre har en aktiv och meningsfull sysselsättning. Det är viktigt att de äldre får möjlighet att själva delta i planeringen av aktiviteter. Man har och kommer att inbjuda till olika aktiviteter inom ramen för projektet.

• Olika hälsofrämjande aktiviteter, promenadgrupp, balansträning
  • Ordna föreläsningar och temadagar bl a inom demens
  • Hälsosamtal kommer att erbjudas för alla mellan 70 – 80 år
  • Samordna väntjänst och volontärarbete
  • Erbjuda stödsamtal med de som är drabbade av ensamhet
  • Kontakt med flera aktörer både inom och utanför kommunen

Ett antal aktiviteter har genomförts, bl a simning, bowling, SPA, fika, anhörigcafé och träning i Blackboxen. Jenny håller till på Träffpunkt Källan i sin dagliga verksamhet. Vid frågestunden kom flera förslag och synpunkter på aktiviteter.

Presidenten tackar Jenny för ett intressant och viktigt föredrag. Han meddelar att det inte är något möte på måndag.

Nästa möte: 8 april – Daniel Swärd från Ängelholm pratar om hälsa och hur du förlänger livet.

Veckobrevsskrivare: Lars-Rune Svensson